W dniu 25 września 2017 r. w Bibliotece Głównej ZUT w Szczecinie odbyło się ogólnopolskie seminarium na temat „Wypożyczalnie międzybiblioteczne – jaka przyszłość?”.
Zaproszenie do udziału w spotkaniu skierowane było zarówno do bibliotek naukowych, jak i publicznych. Wzięli w nim udział przedstawiciele 30 bibliotek z kraju.
Podczas seminarium kontynuowana była tematyka podjęta podczas spotkania, które odbyło się we wrześniu ubiegłego roku w Bibliotece Politechniki Łódzkiej.
Uczestnicy spotkania dzielili się doświadczeniem w zakresie świadczenia usługi wypożyczeń międzybibliotecznych. Z zaprezentowanych przez prelegentów danych wynika, że w większości ośrodków liczba wypożyczanych tą drogą materiałów spada, jednak są też biblioteki, które odnotowały nieznaczny wzrost zainteresowania usługą. Okazało się też, że w uczelniach humanistycznych tą drogą udostępnia się więcej książek, zaś w bibliotekach technicznych i medycznych przewagę w sprowadzanych, czy też wysyłanych materiałach stanowią artykuły. W większości prezentacji analizowano usługę pod względem liczby wypożyczeń. Jednak w jednym z referatów podjęto próbę przeanalizowania wypożyczeń międzybibliotecznych pod względem jakościowym, z uwzględnieniem wskaźników oceny czasopism (Impact Factor, Lista MNiSW). Zastanawiano się również nad determinantami popytu na tę usługę.
Na zakończenie spotkania uczestnicy dyskutowali nad projektem Biblioteki Narodowej o nazwie e-usługa OMNIS oraz projektem Ministerstwa Cyfryzacji – KRONIK@. Oba projekty będą w przyszłości miały znaczący wpływ na pracę bibliotek, w tym pracę wypożyczalni międzybibliotecznych.
W podsumowaniu spotkania wszyscy byli zgodni, że usługa wypożyczeń międzybibliotecznych nie zaniknie, gdyż nie istnieją biblioteki, które są w stanie samodzielnie zaspokoić wszelkie potrzeby czytelnicze swoich użytkowników.
PROGRAM SEMINARIUM
8.30 – 9.15 – Rejestracja uczestników
8.30 – 9.00 – Zwiedzanie Biblioteki Głównej ZUT w Szczecinie. Osoby zainteresowane zwiedzaniem biblioteki proszone są o zgłoszenie się do Informatorium o godz. 8.30.
9.15 – 9.25 – Powitanie uczestników seminarium – Anna Grzelak-Rozenberg – Dyrektor Biblioteki Głównej ZUT w Szczecinie [PPT] (format: ppt, rozmiar: 0,90 MB)
9.25 – 9.40 – Wprowadzenie do tematu spotkania – Anna Gryta [PPTX] (format: pptx, rozmiar: 502 kB)
9.40 – 10.00 – Zadania Wypożyczalni Międzybibliotecznej w strukturze Sekcji Informacji Naukowej Biblioteki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – Izabela Zając [PPTX] (format: pptx, rozmiar: 1,73 MB)
10.00 – 10.20 – Wypożyczalnia Międzybiblioteczna Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie: stan obecny i perspektywy – Marzena Błach [PDF] (format: pdf, rozmiar: 1,51 MB)
10.20 – 10.40 – PRZERWA KAWOWA
10.40 – 11.00 – Wypożyczalnia Międzybiblioteczna Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Działalność i informacje praktyczne – Krystyna Gozdowska, Kinga Krzyżaniak, Wiesława Zielińska [PPT] (format: ppt, rozmiar: 3,36 MB)
11.00 – 11.20 – Wypożyczenia międzybiblioteczne w Bibliotece Głównej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie – diagnoza i rokowania – Izabela Górczyńska, Magdalena Kowalska, Renata Pabisiak [PPT] (format: ppt, rozmiar: 2,82 MB)
11.20 – 11.40 – Wypożyczenia międzybiblioteczne w Książnicy Pomorskiej stan obecny i rekomendacje – Janusz Żywicki [PPTX] (format: pptx, rozmiar: 100 kB) [DOC] (format: doc, rozmiar: 201 kB)
11.40 – 12.00 – Wypożyczenia Międzybiblioteczne w systemie KOHA w Bibliotece Uniwersytetu Szczecińskiego – Katarzyna Sadecka [PPTX] (format: pptx, rozmiar: 4,34 MB)
12.00 – 13.00 – PRZERWA KAWOWA (zwiedzanie Biblioteki Głównej ZUT – dla zainteresowanych)
13.00 – 13.20 – Interes własny kontra publiczny w praktyce funkcjonowania wypożyczalni międzybibliotecznej w bibliotece akademickiej – Ewa Nowak
13.20 – 13.40 – Ocena wartości zamówień międzybibliotecznych – Łukasz Jeszke [PPTX] (format: pptx, rozmiar: 1,39 MB)
13.40 – 14.00 – System OMNIS oraz system KRONIK@ – sprawozdanie ze spotkania w Bibliotece Narodowej oraz Ministerstwie Cyfryzacji – Katarzyna Kobus-Gałka, Mateusz Sysik [PPTX]
14.00 – 14.30 – Dyskusja i podsumowanie spotkania.